Federatie Particulier Grondbezit

Sponsoring

1. Sterk imago van natuur


Natuurorganisaties kunnen hun sterke imago en hun mogelijkheden om eigen kennis in te zetten voor sponsors nog beter benutten, blijkt uit LEI-onderzoek (Landbouw-Economisch Instituut, nu Wageningen Economic Research). Belangrijkste boodschap uit het onderzoek is dat natuurorganisaties moeten leren om zich te verplaatsen in een bedrijf en zo begrijpen wat een bedrijf belangrijk vindt en proberen daar als natuurbezitter op in te spelen. Zie: LEI-project ‘Van compensatie naar integratie: sponsoring van natuur en landschap’ en LEI-rapport ‘Bedrijven aan de slag met natuur en landschap’. Zie: edepot.wur.nl/165506 en edepot.wur.nl/175249.

Voorbeelden en achtergronden

  • Diverse manieren van samenwerking tussen een natuurbeheerder en een maatschappelijk verantwoorde onderneming, beschrijft de publicatie ‘Natuur in bedrijf ’ van Landschapsbeheer Nederland en kennisadviesbureau Movisie. Om een gelijkwaardige partner te vormen met één of meer bedrijven helpt het om de eigen wensen te formuleren en de sterke kanten van de eigen organisatie in kaart te brengen. Met tips, voorbeelden, checklijsten en voorbeeldformulieren voor elke fase. Zie: movisie.nl/publicaties/natuur-bedrijf.

  • Hoe ziet zo’n samenwerking er uit? Een voorbeeld: Natuurmonumenten en Landal GreenParks. Bij een van de gezamenlijke acties stortte het recreatiebungalowbedrijf een ton, betaalde voor klanten het eerste jaar lidmaatschap en bracht zo 1861 leden binnen. Ook biedt Landal arrangementen aan de leden van Natuurmonumenten en stort voor elke boeking van een lid €5. Landal verkoopt in de eigen parkwinkels openhaardhout uit bossen van Natuurmonumenten en organiseert excursies met de boswachter. Dat zijn inkomstenbronnen voor Natuurmonumenten. In ruil mag Landal in al zijn uitingen gebruikmaken van het groene imago van Natuurmonumenten.

  • Bij Natuurmonumenten daalt het aantal bedrijfssponsors de laatste jarenl. Begin 2017 stond de teller op 22, net als eind 2014, maar eind 2018 waren er nog 18 sponsoren: Postcodeloterij, ING, Landal GreenParks, Weleda, Greenchoice, Menzis, PostNL, Libelle, Fuji-Film, Vivara, Arval, AKD advocaten & notarissen, Puro, Europcar, stichting Zevenheuvelenloop, natureXP, Ekoplaza, Chaudfontaine. Afvallers sinds eind 2014 zijn Liander, Bever, Goedmarkt, Remember in Green, ANWB, DSM, SNP Natuurreizen, Arla, Bergans, Ikea en Hema. Sommige sponsoren kwamen en gingen tussen 2014 en 2018. 

  • Andere natuurorganisaties hebben moeite om de bedrijfssponsoren binnen boord te houden. Landschap Overijssel ontvangt jaarlijks €80.000 van bedrijfspartners. Maar dat bedrag staat onder druk. Jessica Winter, hoofd communicatie: “Veel bedrijven leveren nu liever uren dan geld. We zoeken sinds kort bedrijven rond het thema duurzaamheid. Zoals een verffabriek die werkt met natuurlijke grondstoffen.”Jessica Winter: “Bedrijven hebben wel belangstelling voor een dag buiten werken. In 2013 hadden we tweehonderd man van ingenieursbureau Tauw, twee keer tachtig van de provincie, een groep ambtenaren van de gemeente Enschede. Wij vragen €800 per dag voor de onkosten en het salaris van onze medewerkers. Helaas stuit het feit dat we geld vragen nogal eens op onbegrip.”

  • Een andere vorm van sponsoring biedt Husqvarna als ‘zilveren vriend’ en als voorkeurleverancier van bos-, tuin- en parkmachines aan Flevo-Landschap. Sietze Hess van Flevo-Landschap: “Wij zijn actief in 56 gebieden van ruim 5000 hectare in totaal. Daarbij is goed gereedschap essentieel, van stokzaag tot heggenschaar en van kettingzaag tot bladblazer.” Dertig medewerkers en 150 vrijwilligers werken voor het Flevo-landschap dat gebieden en cultureel erfgoed beheert waaronder de Lepelaarplassen, Pampushout Almere, Natuurpark Lelystad en het Unesco Werelderfgoed Schokland. Zie: flevo-landschap.nl/steun-ons/word-bedrijfssponsor.

  • Voorbeelden van sponsorrelaties in de landgoedsector zijn Heerlijkheid Mariënwaerdt in Beesd en Kasteel Middachten in Rheden. Mariënwaerdt werkte een tijd samen met de Rabobank en figureerde in reclame. Zie co-branding hieronder. Middachten geeft bedrijven en instellingen de mogelijkheid de tuinen van het kasteel te sponsoren. In ruil mag de sponsor Middachten als ontvangstlocatie inzetten voor relaties en personeel. Sponsoren zijn onder meer rozenkwekerij De Wilde, bouwbedrijf Hoffman, De Enk Groen & Golf, Ecostyle, Topbuxus, Sportieve Evenementen Peter Oversteegen VOF. Zie: middachten.nl/kasteel/stichting-vrienden-van-middachten.

middachten

Sponsoren steunen kasteel Middachten in Rheden./ Foto: Merlijn Bergisch / Flickr